Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną

Metoda nauki czytania, w której podstawą jest sylaba. Najpierw dziecko poznaje samogłoski (A, O, U, Ó, E, I, Y), a następnie spółgłoski. Każdą spółgłoskę wprowadza się w sylabie, nie w izolacji (ma, pa, ta).

Podczas pierwszych lekcji sprowadza się samogłoski w formie zabawy oraz w towarzystwie ilustracji, np. kołyszemy lalę “AAA”, samolot leci “UUU”. Ten etap nauki czytania jest bardzo podobny do sposobu prowadzenia terapii logopedycznej u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Poznawanie samogłosek, a następnie spółgłosek (MA, MO, MU, itd.) jest bardzo pomocne podczas zabaw z dziećmi w wieku niemowlęcym oraz poniemowlęcym. Dzięki tym zabawom, dziecko może szybciej posiąść zdolność komunikowania się z dorosłymi.

Jaka jest kolejność wprowadzania poszczególnych sylab?

Analogicznie do wielu aspektów rozwoju małego człowieka, kolejność poznawania sylab może się różnić, w zależności od możliwości percepcyjnych każdego dziecka. Aby zachować pewien porządek w opisywanej metodzie, jej twórczyni - prof. Jagoda Cieszyńska, wyznaczyła następującą kolejność wprowadzania sylab:

1
Pojedyncze samogłoski (A, O, U, Ó, E, I, Y).
2
Samogłoski w sekwencji (AAA, UUU, AU, IO, AOU).
3
Czytanie globalne wyrażeń dźwiękonaśladowczych (MU, BE, HAU).
4
Czytanie globalne rzeczowników - MAMA, TATA, imię dziecka.
5
Czytanie łatwych czasowników, które są przypisane do ilustracji - ŚPI, JE, PIJE, IDZIE.
6
Sylaby z głoską P (PA, PO, PU, PÓ, PE, PI, PY).
7
Sylaby z głoską M (MA, MO, MU, MÓ, ME, MI, MY).
8
Różnicowanie sylab, np. PA - MA, PO - MO itd. Na tym etapie dziecko może już odczytywać słowa, a nawet zdania (MAMA MA PUMY, PUMA MA MOPY).
9
Sylaby z głoskami: B, L, F, W, T, D.
10
Zestawy składające się z samogłoski oraz sylaby otwartej (APA, EME, UBA, ELA).
11
Odczytywanie pseudowyrazów, czyli wyrazów niemających znaczenia. Pozwoli to uniknąć domyślanie się dziecka, co jest napisane oraz mylenie liter podobnie wyglądających.
12
Odczytywanie sylab zamkniętych (np. AB, OL, YF).
13
Sylaby z głoskami: S, Z, K, G, J, N, SZ, Ż/RZ, C, DZ, H/CH, Ł, CZ, DŻ, R.
14
Sylaby z głoskami miękkimi: SIA, SIO, SIU, SIE, SI, AŚ, OŚ, UŚ, EŚ, IŚ, YŚ.

Ta metoda ma na celu uniknięcie niepowodzeń szkolnych, w szczególności trudności podczas pisania dyktand ze słuchu i z pamięci.