Metoda nauki czytania, w której podstawą jest sylaba. Najpierw dziecko poznaje samogłoski (A, O, U, Ó, E, I, Y), a następnie spółgłoski. Każdą spółgłoskę wprowadza się w sylabie, nie w izolacji (ma, pa, ta).
Podczas pierwszych lekcji sprowadza się samogłoski w formie zabawy oraz w towarzystwie ilustracji, np. kołyszemy lalę “AAA”, samolot leci “UUU”. Ten etap nauki czytania jest bardzo podobny do sposobu prowadzenia terapii logopedycznej u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Poznawanie samogłosek, a następnie spółgłosek (MA, MO, MU, itd.) jest bardzo pomocne podczas zabaw z dziećmi w wieku niemowlęcym oraz poniemowlęcym. Dzięki tym zabawom, dziecko może szybciej posiąść zdolność komunikowania się z dorosłymi.
Analogicznie do wielu aspektów rozwoju małego człowieka, kolejność poznawania sylab może się różnić, w zależności od możliwości percepcyjnych każdego dziecka. Aby zachować pewien porządek w opisywanej metodzie, jej twórczyni - prof. Jagoda Cieszyńska, wyznaczyła następującą kolejność wprowadzania sylab:
Ta metoda ma na celu uniknięcie niepowodzeń szkolnych, w szczególności trudności podczas pisania dyktand ze słuchu i z pamięci.